OfficeGrip_logo

Automatiseer taken en workflows in Excel met Office Scripts (Preview)

Afgelopen week heeft Microsoft de beschikbaarheid aangekondigd van de public preview van Office Scripts in Excel op het web. Office Scripts is een functie waarmee gebruikers van alle niveaus van Excel-ervaring – van beginnende gebruikers tot mensen met geavanceerde codeer-expertise – scripts kunnen opnemen en hun taken kunnen automatiseren. De komende weken wordt deze preview uitgerold voor organisaties met Office 365. Ga ermee aan de slag door u aan te melden voor de public preview in het Microsoft 365-admincentrum en maak nieuwe automatiseringen met behulp van de scriptrecorder en de editorfunctie.

Wat is Office Scripts

Met Office Scripts kunt u eenvoudig taken en workflows automatiseren en de noodzaak elimineren voor herhaalde stappen wanneer u werkboeken maakt en beheert. Wanneer de public preview is ingeschakeld in uw Office 365-omgeving, kunt u beginnen met het maken van Office Scripts door te klikken op de knop Acties opnemen op het tabblad Automatiseren, de gewenste acties vast te leggen, de recorder te stoppen en het script op te slaan.  Nadat een script is gemaakt, kunt u het script handmatig uitvoeren op Excel-werkmappen waartoe u toegang hebt. Omdat het script wordt opgeslagen in OneDrive voor Bedrijven, kan het eenvoudig worden hergebruikt in werkmappen. Hieronder zie je Office Scripts in actie: teaser-animatie Gebruikers met allerlei niveaus van programmeer-ervaring kunnen aan de slag met het maken van scripts. Het maakt gebruik van moderne, ontwikkelaarsvriendelijke technologieën zoals JavaScript, zodat deze scripts eenvoudig kunnen worden aangepast met bestaande – of nieuwe en groeiende – ontwikkelaars-vaardigheden. Om uw scripts te bewerken, gebruikt u een volledige Typescript-gebaseerde editor direct in Excel op het web om de scripts die u heeft opgenomen op maat te maken. Tenslotte zullen beheerders in staatzijn om governance-regels af te dwingen rond de manier waarop Office scripts kunnen draaien. Office Scripts zal u de mogelijkheid geven om gemakkelijk taken en processen te automatiseren, zodat u efficiënt taken kunt beheren op elk moment en waar u zich ook bevindt binnen Excel op het web. Ga aan de slag met de public preview van Office Scripts voor Excel op het web. U kunt meer leren over Office Scripts via deze bronnen:

Hoe krijg ik Office Scripts?

Office Scripts wordt in de komende weken uitgerold voor Excel gebruikers met Office 365 E3- en E5-licenties. Door Office Scripts geleidelijk uit te rollen kan Microsoft feedback verzamelen en de kwaliteit van de functies waarborgen. Tijdens deze eerste preview, zal Office Scripts alleen beschikbaar zijn in Excel op het web, maar Microsoft wilt ook Office Scripts naar andere Excel eindpunten brengen. Office Scripts moet worden ingeschakeld via het admincentrum en wordt zichtbaar in tenants op het moment dat de functie wordt uitgerold. De functie kan worden ingeschakeld door de onderstaande stappen te volgen:
  1. Ga naar het admin center.
  2. Selecteer Instellingen > Instellingen en kies vervolgens Office Scripts uit de lijst.
  3. Vink het vakje “Laat gebruikers hun taken in Office op het web automatiseren” aan in het Office Scripts-paneel en laat wijzigingen zien.
Opmerking: Office Scripts is niet momenteel beschikbaar in Internet Explorer.
Deel dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!